1) Aquest text de Descartes parla dels cossos materials. Parla sobre la demostració dels cossos, sobre el fet de conèixer-los atès que són demostracions de la geometria. Però Déu no és la causa d’aquests cossos, sinó que són els cossos mateixos la causa d’ells ja que m’estaria demostrant una realitat falsa, per tant les coses corporals tenen la causa en si mateixa, per tant existeixen.
2) Els cossos materials i la seva causa
3) Aquest fragment de Descartes correspon a la sisena part de les Meditacions Metafísiques de la seva obra. Parla dels cossos materials tot centrant-se en la seva existència derivada de la causa que els produeixen. Els cossos materials són l’objecte de les demostracions de la geometria segons el filòsof. Però preguntant-se per la causa productora d’aquests cossos no pot deixar-la caure en déu ja que aquest no pot generar una mena de realitat sinó que aquestes existeixen per si mateixes sense la seva intervenció. Per tant si Déu les creés ens estaria enganyant tot fent-nos creure en una realitat falsa tal com diu al text que ‘no essent un Déu enganyador, no m’envia aquestes idees immediatament per si mateix’. Per tant aquestes idees són enviades o procedeixen de les cosses materials i corpòries, és a dir la causa de les coses materials estan en elles mateixes, per tant cal confessar que les coses corporals existeixen.
4) El fragment anterior de la demostració de l’existència dels cossos pertany a Descartes, filòsof francès del segle XVII de corrent racionalista. Aquest text es relaciona amb la demostració dels cossos materials. Descartes es preguntà quina era la causa que produïa la idea dels cossos i en primer lloc va constatar que ell mateix no podia ser la causa productora atès que ell era una cosa pensant i que eren idees en contra de la seva voluntat per tant les idees són exteriors a ell. Déu tampoc pot ser la causa dels cossos materials atès que ens estaria enganyant tot mostrant-nos una realitat falsa. Així va concloure que la causa de la idea dels cossos ve d’aquests mateixos, per tant aquests existeixen. Es pot establir certa relació amb Aristòtil qui atorgà importància al món sensible així com Descartes situa la idea dels cossos en el món real, en aquests mateixos objectes sensibles. Tot i així, també es pot vincular amb Plató en la recerca de la idea productora qui situa les idees en el món intel·ligible, en un món exterior a ell, així com Descartes també situa la idea productora dels cossos en aquests mateixos, per tant, exterior a ell.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada