1) La gent creu que la ciència no té poder, i que aquesta no existeix en l'home. El que veritablement el posseeix i el guia són altres forces: la passió, el plaer, l' amor, la temença.. Aquestes si són forces necessàries per a la formació i maduració de l'home mentre que la ciència la consideren quelcom innecessari per a aquest procés.
2) La ciència en l'ésser humà.
3)En aquest fragment, Sòcrates opina que segons el poble, la gent en general, parlen de la ciència com a quelcom amb manca de poder, que no té cap força, ni dirigeix, ni comanda. El que veritablement posseeix l'home i el domina són altres forces com la passió, l'amor, el plaer, l'enuig, la temença...consideren la ciència com a esclava de l'home que fan anar d'un lloc a l'altre les forces anteriors. És a dir, no creuen en la ciència coma coneixement universal, immutable i necessari. Però, ¿la ciència és així o bé allò bell capaç de comandar i dominar l'home, de manera que aquell que coneix el bé i el mal no es deixa governar per res més i tot ho fa segons la ciència ordena ja que aquesta és la millor manera d'entendre la vida o la millor auxiliar de l'enteniment? Segons Sòcrates només aquell que coneix uns valors, podrà actuar segons aquests.
4) El fragment anterior de Sòcrates es relaciona amb l’ intel·lectualisme moral, mètode en el que l’autor es preocupa per definir els conceptes morals per fer possible el diàleg. Només coneixent el significat d’un valor, podrem obrar segons aquest; només pots actuar bé coneixent el bé. Per tant, és una teoria que identifica saber amb virtut. Es diferencia del pensament sofista, ja que aquests no creuen en un coneixement universal tal hi com creu Sòcrates. Els sofistes pensen que no es pot arribar a una veritat absoluta, que aquest procés de recerca de la veritat deriva en un escepticisme ja que la veritat es relativa atès que depèn del punt de vista la certesa de quelcom. En canvi Sòcrates pensa que la veritat es troba en l’interior de tothom i que només cal extreure-la mitjançant el diàleg.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada